Takato

مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر (تکاتو)

 

پست­های کلیدی یک شرکت بذری

یکی از اصلی­ترین شروط موفقیت یک مجموعه بذری همانند هر شرکتی آن است که یک تیم کاری مناسب با جایگیری صحیح در پست­های مناسب، کار­ها را به جلو ببرند.

Jim Collins که نویسنده­ای فعال در زمینه مسایل اقتصادی در ایالات متحده آمریکا محسوب می­شود کتابی با نام از خوب تا عالی (Good to great) را به رشته تحریر در آورده و در آن برای تشریح یک تیم تجاری خوب شرکت را به یک اتوبوس تشبیه کرده و باید افراد مناسب در آن اتوبوس سوار شوند و بعد راننده باید مطمئن شود که هر فرد در صندلی مخصوص به خودش نشسته است. در حقیقت فعالیت­های تجاری مانند یک سفر سخت می­باشد مهم آن است که چه کسی در این سفر با شما خواهد بود. آیا آنها وظیفه درستی دارند و آیا می توانند شما را تا مقصد همراهی کنند. اگر لیست شرکت­های ناموفق را بررسی کنید ملاحظه می­کنید که در اکثر این شرکت­ها رهبران آنان تصمیمات اشتباهی در مورد تیم کاریشان گرفته اند. ایجاد یک تیم کاری مناسب مهمترین وظیفه یک رئیس می­باشد. اما این مسئله در مورد یک شرکت بذری به چه صورت است؟ چه پست­های اصلی باید برای یک شرکت در نظر گرفته شود؟ بهترین راه استفاده از چک لیست رشد شرکت بذری است که در شماره قبلی به آن اشاره شد. این ابزار به پست­هایی که در یک شرکت بذری به آن نیاز داریم اشاره نموده است. بی­شک وقتی شرکت شما بزرگتر شد شما به افراد بیشتری در هر حوزه نیاز خواهید داشت. اگر شما، تازه کار خود را آغاز کرده­اید و یا شرکتی کوچک هستید (مثلا در هر فصل زراعی 500 تن یا کمتر بذر می­فروشید) لازم است حداقل وظایف کلیدی زیر را پوشش دهید.

برنامه ریزی استراتژیک دراز مدت:

این بخش از وظایف مدیر عامل است که باید توسط تیم مدیران خود آنرا اجرایی نماید.

مدیریت تولید:

اصولا این وظیفه باید توسط مدیر عامل و مدیر تولید پوشش داده شود در این بخش، حمایت از پروژه­های خاص نیز انجام خواهد شد (نظیر پروژه پوشش دار کردن بذور).

تولید:

این قسمت توسط مدیر تولیدی که تیمی حرفه ­ای با اطلاعات کافی را در اختیار دارد هدایت می­شود. در بعضی از شرکت­ها مدیر عامل این کار را آغاز می کند ولی این کار وقت زیادی از مدیرعامل را برای مدیریت خواهد گرفت لذا استفاده از سایر افراد واجد شرایط نتیجه بهتری خواهد داد.

طراحی بازار و بازاریابی:

برای شرکت­های بزرگ معمولا این حوزه، کاری تمام وقت محسوب می­شود ولی برای شرکت­های کوچک که معمولا برای پرداخت حقوق به افراد به عنوان یک کار تمام وقت با مشکل مواجه­اند سیاست­های دیگری باید اتخاذ نمود. به هر حال این امر تخصص، مهارت، کار مداوم و تمرکز ویژه بر روی مشتریان را طلب می­نماید. بهترین شرکت­ها از ابتدای کار بر روی این اصل تمرکز می­کنند، زیرا بسیار مهم است تا یک فرد خوب و مناسب برای این پست انتخاب شود. در صورت انتخاب مطلوب، شرکت به سرعت سیر صعودی خود را طی خواهد نمود. بهتر است تا در اسرع وقت و به محض آنکه به مقادیر مناسبی از تولید بذر با کیفیت رسیدید به فکر استخدام یک فرد مسئول در این حوزه به صورت تمام وقت باشید. این فرد و گروهش، روش کار و نحوه مدیریت عوامل فروش بذور، مدیریت بسته بندی محصولات، عملیات توزیع، مدیریت مجموعه­های کاری، تهیه مواد آموزشی برای مشتریان؛ هماهنگی برگزاری روز مزرعه، ارزیابی و ایجاد سایت­های ترویجی، بازدید از نحوه کار فروشندگان در طی فصل، برنامه­ریزی برای سایر برنامه­های تبلیغی مانند تبلیغات رادیویی، مذاکره با مشتریان و ثبت نیازها و تامین آنها، به بهترین شکل کار نزدیک با مدیر عامل و مدیر مالی جهت تعیین قیمت­ها طرح­های تولید و توسعه برای پایداری و رشد فروش را برعهده دارد.

 

امور مالی:

برای هدایت و رفع نیازهای مالی وجود یک حسابدار در شرکت لازم است ولی این فرد می­تواند به صورت نیمه وقت به کار گرفته شود زیرا به هر حال جریان مالی شرکت و اطلاعات مربوطه باید به خوبی مدیریت شود. فرد منتخب باید اطلاعات جامع برای جمع­بندی مالی شرکت داشته باشد. جذب یک جمع­دار نیز برای شرکت توصیه می­شود. می­بایست از کسی استفاده نمود که با رایانه آشنایی داشته و بتواند حساب­ها را کنترل و درآمدها و پرداخت­ها را مدیریت نماید.

مدیریت نمودن حساب­ها، آنالیز نتایج، بودجه­بندی، نگهداری اطلاعات فروش و.... از کارهای حیاتی است و باید به آن توجه ویژه نمود. این کار باید توسط یک کارشناس مالی انجام شود اگر فرد منتخب دارای اطلاعات مدیریت مالی باشد به مراتب ارجح است وگرنه این کار باید توسط سایر مدیران ارشد مدیریت شود. در این راستا یک جمع­دار که در کار خود خبره است می­تواند در این امور به آنها کمک نماید. به هرحال شما به فرد مسئول در حوزه مالی به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت نیاز دارید.

در حوزه مالی شما می­توانید از ابتدا افراد خبره را جذب کنید و یا از یک تیم کاری متشکل از افراد با مسئولیت­های مختلف به صورت نیمه وقت استفاده نمایید. در این رویه لازم است تا مسئولیت­ها به طور مشخص تعریف شود و مدیر عامل وظیفه نظارت عالیه را برعهده گیرد. از آنجایی­که با بازاریابی خوب، یک شرکت به سرعت رشد می­کند لازم است تا پس از رشد مطلوب شرکت یک کارشناس مالی تمام وقت جذب نمود.

مدیریت منابع انسانی:

این پست تا زمانی که شرکت شما به اندازه کافی بزرگ نشده ضرورتی ندارد، در این حالت کلیه وظایف مربوطه می تواند توسط مدیران ارشد هدایت و مسئولیتهای عمومی مدیریت منابع انسانی مانند سیاست­های جایگزینی نفرات و... می تواند توسط مدیرعامل مدیریت شود.

فعالیت­های توسعه­ای، حمایت­های حوزه کشاورزی:

این بخش توسط کارکنان بخش تولید قابل هدایت است.

بخش IT:

تا زمانی که شرکت به اندازه کافی بزرگ نشده احتیاجی به یک مسئول تمام وقت نیست و استفاده از امکانات برون سازمانی بهترین گزینه است.

مدیریت امکانات:

مدیریت انبارها و فراوری می­تواند توسط کارکنان تولید مدیریت شود و مدیریت فضای اداری توسط کارکنان قابل مدیریت است.

سیاست گذاری و تنظیم بازار:

در محدوده حوزه اختیارات مدیر عامل است.

            

   
   

در زمان     استخدام افراد برجسته برای شرکت، نکته کلیدی آن است که باید به یاد داشته     باشید در یک شرکت که در حال آغاز فعالیت است مدیران ارشد وظایف متعددی را باید     به عهده بگیرند تا شرکت به خوبی رشد کند تا بتوان تیم بزرگتر و با تخصص را،     جذب نمود. ولی عدم جذب نیرو در پست­های کلیدی تولید، بازاریابی و مالی توصیه نمی­شود.